2023 kedvencei – TOP 10 magyar film

Válogatásunkban összegyűjtöttük a tavalyi év legnézettebb magyar filmjeit.

Larry (r.: Bernáth Szilárd)
A juhászként tengődő, 21 éves Ádám (Vilmányi Benett) magának való vidéki fiú, aki szégyelli dadogását. Feszült, mégis meghitt hidegségben él egykor erőszakos, mára a vallásban menedéket lelt és megszelídült édesapjával (Thuróczy Szabolcs). Ádám egészen addig nem találja a helyét, amíg rá nem ébred, hogy a rapzene segítségével – Larry művésznéven – kifejezheti magát, és szembe nézhet a tehetetlenségből fakadó frusztrációival. Explicit, dühtől fűtött szövegeire felfigyelnek a helyi fiatalok, majd a neten váratlan mértékű népszerűségre tesz szert. Egy országos tehetségkutató lehet számára a kitörési lehetőség, ám ehhez előbb a kezébe kell vennie a saját élete feletti irányítást.

Saját erdő (r.: Kárpáti György Mór)
A film egy rendhagyó portré Nádas Péter íróról, benne egy fegyelmezett, reflektív ember beszél az élet néhány, mindannyiunk számára fontos jelenségéről, mint az ökológiai katasztrófa, az öngyilkosság, a szerelem és a kultúra. Monológját a gombosszegi táj asszociatív képei kísérik, otthonáról, kertjéről, a közeli erdőről és az élővilágról – Laurie Anderson New York-i avantgárd művész ihletett zenéjével. Egyszerre természetfilm és irodalmi portré, amely egy különösen bizonytalan időszakban tárja elénk egy elmélyült gondolkodó kétségbeeséstől és agressziótól mentes, határozott üzenetét.

A feleségem története (r.: Enyedi Ildikó)
Az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt rendező, Enyedi Ildikó új filmje Füst Milán több mint 20 nyelvre lefordított, irodalmi Nobel-díjra felterjesztett, azonos című regénye alapján készült. Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús szerelmi történet álarcában, Störr kapitány szeretnivaló, fájdalmasan becsületes figuráján keresztül, elemi módon, az érzékeinken át értjük meg az élet összetettségét, titokzatosságát, törékeny szépségét, megfoghatatlan, uralhatatlan jellegét.

A legjobb dolgokon bőgni kell (r.: Grosan Cristina)
Maja (Rainer-Micsinyei Nóra) azt érzi, lassan végre ott tart, ahol harminc évesen illene. Feladja a szabadúszást egy állandó állásért, és barátjával (Bányai Kelemen Barna) végre kiköltöznek az egyetem óta másokkal bérelt lakásból. Az este azonban nem várt fordulatot vesz: kiderül, hogy a rég nem látott rokon (Lőrinc Katalin) nem az igazak álmát alussza a konyhaasztalra bicsaklott fejjel, hanem meghalt. Amikor még az anyja (Hernádi Judit) is lerázza, Maja kénytelen egyedül intézkedni. A halottszállítókra várva megérkezik gyerekkori barátnője. Sára (Huzella Júlia) alig várja, hogy összemérjék, ki hol tart az életben. Telnek az órák, és az egyszerű eljárás egy végeláthatatlan, bürokratikus folyamatba torkollik. Az éjszaka folyamán Maja kezd szembesülni a mélyen eltemetett problémáival. Hiába csordogál biztonságosan, felnőttesen az élete, a boldogsága érdekében muszáj kockáztatnia. Még akkor is, ha fejest kell ugrania az ismeretlenbe. Most először.

Veszélyes lehet a fagyi (r.: Szilágyi Fanni)
Adél (Stork Natasa) radiológusként dolgozik egy magyar közkórházban, egypetéjű ikerpárja, Éva (Stork Natasa) pedig jó anyagi körülmények között neveli pár hónapos kisfiát vállalkozó férje oldalán. Különböző nézőpontból látják egymás életét. Az egyértelmű külső hasonlóságok ellenére máshogyan látják magukat és egymást, mindkettejüknek a másik élete tűnik könnyebbnek és jobbnak. Ebbe a konfliktusokkal terhelt kapcsolatba Ákos (Patkós Márton) színrelépése hoz váratlan fordulatot. Elsőre úgy tűnik, hogy a férfi mélyíti a távolságot az ikrek között, azonban éppen az ő hatására kezdenek el újra egymásra figyelni.

Magasságok és mélységek (r.: Csoma Sándor)
2013 májusának végén egy ország figyeli aggódva a híreket, amikor a Mount Everest első magyar meghódítója, Erőss Zsolt a társával együtt eltűnik a Himalájában. Bár mindenki más még reménykedik, felesége, Sterczer Hilda élő adásban jelenti be, hogy felesleges az újabb mentőexpedíciók szervezése. A következő hetekben a média szisztematikusan próbálja megtörni a nő keménységét. Első egészestés filmjében Csoma Sándor, számos nemzetközi hírű kisfilm rendezője, a megtörtént eseményeket Erőss Zsolt felesége szemszögéből ábrázolja. A film megmutatja, hogy lehetséges megbékélni, és reményt adó utat mutat a jövő felé.

Van valami furcsa és megmagyarázha­tatlan (r.: Reisz Gábor)
Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Budapestben, ami semmiképpen sem az, amit a dizájnos útikönyvek, vagy esetleg a hazai filmek látképei festenek a városról. Az itteni életet súlyos ellentmondások színezik. Még komplikáltabb a helyzet, amikor nem emlékszel, hogy szüleid egyhavi fizetését miként verted el egy átmulatott éjszaka során egy lisszaboni repjegyre. Itt tart most Áron 29. évében.

Háromezer számozott darab (r.: Császi Ádám)
Egy színházi rendező öt nehéz sorsú fiatal roma életéről készít előadást. A színdarab kendőzetlen kegyetlenséggel meséli el életük valós történetét, vagyis: a nyomorukkal kereskedik. Amikor az előadást meghívja egy neves német színházi fesztivál, a csoport tagjai kénytelenek szembenézni múltjukkal, és felvenni a küzdelmet a rasszista sztereotípiákkal.

Hétköznapi kudarcok (r.: Grosan Cristina )
Megmagyarázhatatlan természeti jelenség szakítja félbe a különc tinédzser, a szorongó anya, és a nemrég megözvegyült nő átlagosnak induló napját. Miközben a környezetükben eluralkodik a káosz, a három nő próbálja átvészelni a napot, és megtalálni helyét a világban.

Csicska (r.: Till Attila)
Balogh István, egy vidéki tanyán élő földművelő gazda, aki rettegésben tartja a feleségét és a gyerekeit. Mivel éppen hogy csak fent tudja tartani magát és a családját, az istállóban úgynevezett „csicská“-t, vagyis tulajdonképpen rabszolgát tart. Balogh maga is keményen dolgozik és igyekszik mindent megtenni, hogy a vad, vidéki élet szabályai szerint „rendezze“ a közvetlen környezetét. A család tagjai és a „csicska“ közeli, de nagyon morbid kapcsolatban vannak egymással, a rabszolgaként tartottat minden szempontból állatként kezelik. A filmet a hasonló szituációt túlélt emberek beszámolói és a témához kapcsolódó híradások inspirálták.


További válogatások

  • Művészportrék Híres alkotók élete sokszor megihleti a filmeseket, válogatásunkban olyan filmeket gyűjtöttünk össze, melyek művészekről és művészetről szólnak.
  • Merre tovább? – Fiatal felnőttek útkeresőben Mivel legújab megjelenésünk a Ma már holnap van a fiatal felnőttek problémáit, útkeresését tematizálja, mostani válogatásunkban olyan filmeket gyűjtöttünk össze, melyek szintén ezt a témakört boncolgatják.
  • Inspiráció a vadnyugatról – Westernes válogatás Új megjelenésünk a Szörnyetegek westernes áthallásai miatt, válogatásunkban ezúttal olyan filmeket gyűjtöttünk össze, melyek közelebbről vagy távolabbról kapcsolódnak a western film műfajához.
  • Éric Rohmer – Négy évszak meséi Március 20. a tavaszi nap-éj egyenlőség napja, a csillagászati tavasz kezdetének alakalmából ajánljuk Eric Rohmer Négy évszak meséi ciklusának filmjeit. Eric Rohmer filmrendező, a francia újhullám egyik legjelentősebb alakja, a Cahiers du cinéma filmes szaklap alapítója és szerkesztője volt. A Négy évszak meséi ciklus négy filmjét a '90-es években készítette el.